واژه?نمازواژهایفارسیاستکهایرانیانبرایواژه? «صلاح»عربیبهکاربردند. اینواژهبهمعنایخمشدنوسرفرودآوریبرایستایشواحتراماست.واژه?نمازنامواژهایازفعلنمودنفارسیبهمعنیتعظیمکردناست.
برخیحدسزدهاندکهاینواژهازواژه? «ناخواسته»درزبانسانسکریتگرفتهشدهباشدکهمحتملنیست.
محمدمسعودنوروزیمعتقداستکلمهنمازازریشهنماچکهدرپارسیمیانه (پهلویزمانساسانیان) استگرفتهشدهوفعلنمانپورتنبهمعناینمازبردنوتعظیمکردنبهکاررفتهام؛وقبلازآندرایرانباستانازریشهنمبهمعنایخمشدنوسرفروآوردنمشتقشدهاست. دراوستانمازبهصورتنمنگهیانمهبهمعنایدعاودرودآمدهاست.
نمازدردینیهود.
نوشتاراصلی: نماز (یهودیت).
نمازدریهودیت (درعبری: تفیلا?????) ودرجمعتفیلیمیاتفیلوتخواندهمیشود. توضیحاتدقیقدربابآنهارامیتواندرسیدوریابخشهایمیناکتبسنتیدعایدیانتیهودیجست.
معمولاًدرهرروزسهنمازمیخوانندودرروزشبهاشنبهوسایرروزهایمقدسفرقههایارتدکسومحافظهکاریکنمازاضافیهمبهنامموظفخواندهمیشود.
نمازدردیناسلام.
نوشتاراصلی: نماز (اسلام).
نمازفرضپنجنوبتدرشبانهروز (17رکعت) روبهقبله?مسلمانان - کعبهدرمکه - بهصورتفردی (فرادا) یاگروهی (نمازجماعت) برگزارمیشود.
دراینعبادتدررکعتهایاولودومسوره?حمدومعمولاًآیهیاسوره?کوتاهیازقرآنـمثلسوره?توحیدـودررکعتهایبعدیتعدادیاذکاربهزبانعربیخواندهمیشود. جزئیاتاینعبادتدرفرقههایمختلفاسلامباهمتفاوتدارد. نمازیکفرهنگجهانیاست. نمازدرقرآنباواژهصلاحمشخصشدهاستکهبههمراهمشتقاتش99باردرقرآنتکرارشدهاست. (منبع:مقدمهایبرفلسفهنماز،انتشاراتبینالمللییادآوران،دکترمحمدمسعودنوروزی،ص116). ریشهصلاحمیتوانددارایسهمعنیباشد:1. ازریشهصد: شرابراازصافیمیگذرانندوآنگاهمادهایروشنوشفافبهدستمیآورند،شایدمنظورنهاییازاقامهصلاحهمینباشدکهشرابروح،دراثرتصفیه،زلالوشفافگرددواینتصفیهروزیچندبارتکرارشود.2. ازریشهصلی: سوزانیدنوگرمکردن؛آدمیازآتشحضرتدوستگرممیشودوازدرونشعلهمیکشدودرونشگرموروشنمیشود. 3. ازریشهوصل: ایجاداتصالوارتباطمیانخالقومخلوقاست. (منبع:مقدمهایبرفلسفهنماز،صد43-46).
نمازدربهائیت.
نوشتاراصلی: نمازبهائیت.
هرفردبهائیتبعدازرسیدنبهسنبلوغدربهائیت،یعنی15سالتمامبرایدختروپسر،طبقبهائیتکهدرکتاباقدسامالکتاببهائیتقراردارد،بایدشروعبهخواندننمازنماید. دردینبهائیت3نوعنمازواجبوجودداردوهرشخصمختاراستیکیرابرایخواندنروزانهانتخابکند. نمازبهصورتجمعیوجماعتنهیشدهاست. نمازمیت،نمازیکهبرایمردگانخواندهمیشود،تنهانمازیاستکهبهصورتجماعتبرگزارمیگردد.
نمازیکیازعبادتهایمزدیسنااستکهبرایداشتنتوجههمیشگیبهدستورهایدینیوسپاسگزاریخداگزاردهمیشودایندستوراتعمدتاًماهیتیاخلاقیدارند..
هنگامیکهکودکیدریکخانوادهزرتشتیبهسن «رشدفکری»میرسدودینزرتشترامیپذیرد،پسازسیهپوشیبهتکلیفمیرسد. سنرشدفکریمعمولاًمیان8تا15سالگی (بیشتر9تا11سالگی)است..
امروزهنمازپنجگانهرامعمولاًموبدانمیگزارندوبیشترزرتشتیانبهخواندندعاهایصبحگاهوشامگاهاکتفامیکنند..
محتویات.
آمادگی
پیشازنمازگزاردن،بایدکارهایزیرراانجامداد
* پاکیتندرهنگامآغازنماز.
* پوشیدنسکرهوکُشتی.
* پاکبودنلباسازآلایش.
* شستندستورو.
* رونمودنبهقبله.
گاههاوهنگامنماز
زرتشتیانهرروزدر5گاهاهورامزدارانمازمیگزارندوهنگامایننمازهادارایمحدودیتزمانیاست..
گاه مدتزمانی.
از تا.
هاوَن طلوعخورشید نیمروز.
رَپتوَن نیمروز ساعت3بعدازظهر.
اولین ساعت3بعدازظهر غروبخورشید.
اَئیویسَروترم (سروثَرم) غروبخورشید نیمهشب.
اُشَهِن (اوهمینایی-دشمن) نیمهشب طلوعخورشید.
معمولاًدرفصلزمستان،گاهِنپتونکههنگامگرمااست؛خواندهنمیشود.
قبله].
قبلهزرتشتیاننوروروشناییاست. آنانمیتواننددرروزهابهسویخورشیدوشبهادربرابرنورماه،آتش،شمعیاچراغروشننمازبخوانندزرتشتیانتنهادرآتشکدهروبهآتشنمازمیگزارندوحتیکسانیکهدرهمسایگییکآتشکدههستندنیزروبهآننیایشنمیکنندآتشدرمزدیسنانماد «اره»است. آتشموجوددرآتشکدهبهعنواندرفشمزدیسناونمادهویتدینی–فرهنگیزرتشتیانبهشمارمیرود. زرتشتیانمعتقدندنمیتوانبرایخداحدودوجهاتیقائلشد،وبهدستورزرتشتنوررابهعنواننمادیازفروغمندیاهورامزدانمازمیگزارند.
آتشپرستی.
درمیانبرخیازعامهمردم،پنداشتهمیشودکهنمازگزاریزرتشتیانبهسویآتش،آتشپرستیاستامادرواقعنمازگزاردنروبهآتش،بهعنوانپرستشآتشبهجایخدانیستهماننداستفادهازمهرتوسطشیعیانیابهطورکلیسجدهکردنبهسویمکهیعربستانسعیدیتوسطمسلمانانبهمعنایپرستشکعبهنیست..
چگونگی
نماززرتشتیبهزباناوستاییاستوباچنینجملاتیآغازمیشود
بهنامخداوندبخشندهمهربان.
خشنودگردانم،اهورامزدا! باوردارمدینخداپرستیراکهآورده?زرتشتاست.
پیروآموزشهایاهوراییهستمکهازدیو (دروغ) ودوگانهپرستیبهدوراست.
پسازاینزمزمهها،نمازویژههرگاهخواندهمیشودکهدوبخشیاست. دربخشنخستفرشتهمربوطبهآنگاه،ودربخشدومهمتایدنیاییاوستایشمیشود. ایندوبخشبراساسداشتندوجنبه «مُلکی»و «ملکوتی»هرچیزیاستکههردوبایدپاکومنطبقبرهمباشند..
منابع
* خورشیدیان،اردشیر.پاسخبهپرسشهایدینیزرتشتیان. چاپدوم. تهران: فروهر،1387. ISBN 978-964-6320-46-8.
* منوچهرپور،منوچهر.بدانیموسربلندباشیم؛فشردهایازآموزشهایدینزرتشت. چاپسوم. تهران: فروهر،1387. ISBN 964-6320-00-7.
* سیماینمازدرآئینزرتشتیوصابری. . مجلهمعارف،شد. شماره59 (مهر1387).
* دیواری،کائنها.دینشناسیتطبیقی. ترجمه?مرضیه (لولی) شنوایی. چاپاول. تهران: سمت،1381.
* مهر،فرهنگ.دیدینوازدینیکهن (فلسفهزرتشت). چاپاول. تهران: جامی،1374.
* رضایی،عبدالعظیم.تاریخادیانجهان،جلدسوم. تهران: علمی،بیتا.
* غمخواریزدی،محمّدجواد.جایگاهنمازدرادیانالهی. چاپچهارم. مشهد: الف،1379.
* Muir, William. «Religion of the Parsis».Non-Christian Religions of the World.Applewood Books،2009. ISBN 1-4290-1874-7, 9781429018746.